برقکاران از ورق گالوانیزه رنگی دست دوم برای جلوگیری از برق گرفتگی استفاده میکنند

با توجه به بسیاری از ویژگی های مطلوب، ورق گالوانیزه رنگی دست دوم به خوبی مناسب و به طور گسترده ای برای تعداد زیادی از کاربردهای مهندسی استفاده می شود. انواع مختلفی از خواص مکانیکی عالی مانند استحکام، چقرمگی و شکل پذیری را نشان می دهد.

فولاد همچنین به راحتی ساخته می شود و شکل پذیری، جوش پذیری و رنگ پذیری خوبی دارد. سایر عوامل مثبت عبارتند از در دسترس بودن، خواص فرومغناطیسی، قابلیت بازیافت و هزینه کم. از آنجایی که فولاد در حضور رطوبت و اکسیداسیون در دماهای بالا مستعد خوردگی است، استفاده موفقیت آمیز از این ویژگی های مطلوب عموماً به نوعی محافظت نیاز دارد.

روش‌های حفاظت در برابر خوردگی که برای محافظت از فولاد استفاده می‌شوند عبارتند از: تغییر فلز با آلیاژسازی، تغییر محیط با کاهش رطوبت آن یا با استفاده از بازدارنده‌ها، کنترل پتانسیل الکتروشیمیایی با اعمال جریان‌های کاتدی یا آندی و اعمال پوشش‌های آلی و فلزی.

استفاده از پوشش های فلزی با فرآیند غوطه ور شدن مداوم گرم یکی از پرکاربردترین روش های محافظت از فولاد است. در این فرآیند، نوار فلزی از طریق یک حمام از فلز پوشش مذاب در یک فرآیند پیوسته تغذیه می شود.

فلزات و آلیاژهایی که می توانند به عنوان پوشش روی فولاد در فرآیند غوطه وری مداوم گرم اعمال شوند، محدود به آنهایی هستند که نقطه ذوب آنها به اندازه کافی پایین است که اجازه می دهد فولاد از داخل حمام پوششی بدون پارگی کشیده شود. این پوشش ها عبارتند از: روی، آلیاژ روی-آهن، آلومینیوم، آلیاژ آلومینیوم-سیلیکون، آلیاژ Zn-5Al و آلیاژ 55% Al-Zn. فلزاتی مانند کروم و تیتانیوم را نمی توان با غوطه وری داغ به فولاد اعمال کرد زیرا نقطه ذوب بالایی دارند.

ورق های فولادی کم کربن که با غوطه وری گرم پوشش داده شده اند با طیف وسیعی از خواص مکانیکی در دسترس هستند. در مقایسه با فولاد بدون پوشش، به دلیل اثرات حرارتی فرآیند پوشش بر رسوب کربن در فولاد مرتبط با سخت شدن سن، شکل پذیری کمی کمتری دارند.

نمرات با کیفیت کشش فوق العاده عمیق و فولاد بدون بینابینی با فولادی ساخته می شوند که در خلاء گاز زدایی شده تا سطوح کربن بسیار کم و با افزودن تیتانیوم و/یا نیوبیم تثبیت شده است .

بسترهای تثبیت شده نسبتاً در برابر اثرات حرارتی غوطه وری داغ مصون هستند و شکل پذیری عالی را ارائه می دهند.

 پوشش داده شده  با 55 درصد Al ساخته شده و از سال 1972 توسط Bethlehem Steel Corporation فروخته شده است و به دلیل خواص مطلوب آن، چندین شرکت فولادی بزرگتر در سراسر جهان مجوز استفاده از فناوری تولید Galvalume دارند. در برزیل، امروزه تنها شرکتی است که مجوز تولید دارد که از سال 2003 در خط گالوانیزه پیوسته شماره 5 واقع در شهر ایالت پارانا تولید شده است.

 

 خواص مکانیکی متفاوتی را در مقایسه با ورق گالوانیزه نشان می دهد که دلیل آن دمای بالاتر لازم برای فلز پوشش مذاب آلیاژی 55% Al-Zn 465 درجه سانتیگراد برای روی و 600 درجه سانتیگراد برای آلیاژ Al-Zn 55٪ است. همچنین پوشش 55% Al-Zn استحکام بیشتری نسبت به پوشش روی نشان می دهد.

 

هدف این مقاله مقایسه و ارزیابی نتایج مختلف خواص مکانیکی مقاومت کششی، استحکام تسلیم، ازدیاد طول و ضریب سخت شدن کل ورق‌های گالوانیزه و ورق‌های پوشش‌دهی شده  همچنین ارزیابی میزان تأثیر پوشش روی پوشش است. خواص مکانیکی هر دو محصول پوشش داده شده این کار از طریق آزمایش‌های کششی انجام شده با نمونه‌های پوشش‌داده شده و بریده شده از ورق‌های فولادی تولید شده در  انجام شد.