خوردن قارچ گانودرما برای دیابت از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند

قارچ گانودرما برای دیابت، سرده ای متشکل از بیش از 300 گونه قارچ در حال پوسیدگی چوب در خانواده گانودرماتاسه (راست Polyporales). گانودرما قارچ‌های قفسه‌مانند یا دستگیره‌ای هستند که به‌طور گسترده پخش می‌شوند که یا به‌عنوان ساپروتروف از چوب‌های مرده یا به‌عنوان انگل از چوب‌های زنده درختان، مخروطی‌ها یا نخل‌ها تغذیه می‌کنند.

در حالی که برخی از گونه ها مختص میزبان هستند، اکثر آنها دارای طیف نسبتاً وسیعی از میزبان ها هستند و تعدادی از آنها از نظر اقتصادی پاتوژن های گیاهی مهم هستند. گونه های مختلفی از جمله قارچ معروف ریشی یا لینگژی (G. lucidum) معمولاً در طب سنتی آسیایی استفاده می شود و مورد توجه محققان برای استفاده در درمان سرطان و سایر بیماری ها قرار گرفته است.

قارچ های گانودرما می توانند یکساله یا چند ساله باشند و نسبتاً بزرگ هستند، با یک کلاهک معمولاً براکت مانند که قطر آن به بیش از 60 سانتی متر (24 اینچ) می رسد. آنها از پایه تنه درختان یا روی ریشه‌های باز رشد می‌کنند، و در حالی که بسیاری از گونه‌ها دارای یک نوک (ساقه) ابتدایی برای حمایت از شمع هستند، برخی از گونه‌ها بی‌پایان هستند و دارای شمع مستقیماً به درخت هستند.

پیلئوس می‌تواند سفید، زرد، قهوه‌ای، قرمز یا بنفش تیره، اغلب با حاشیه‌های رنگ روشن باشد، اگرچه الگوهای رنگ‌بندی در گونه‌ها بسته به سن و شرایط محیطی می‌تواند متفاوت باشد. برخی از گونه ها ظاهر لاکی براق دارند.

قارچ‌های گانودرما از تعدادی آنزیم برای تجزیه لیگنین و سلولز در میزبان خود استفاده می‌کنند، در نتیجه چوب را می‌شکنند و ظاهر سفیدی ایجاد می‌کنند. در حالی که این فرآیند از نظر اکولوژیکی به عنوان وسیله ای برای تجزیه مهم است، عفونت گانودرما در گیاهان زنده می تواند کشنده باشد و پیامدهای اقتصادی برای تعدادی از گیاهان کشاورزی و تجاری دارد.

به عنوان مثال، برخی از گونه ها مسئول عفونت های جدی گیاهان کاکائو، لاستیک، چای و قهوه هستند و G. zonanum باعث زیان های عمده محصول در صنعت نخل روغن آسیایی شده است.

Polyporales، راسته بزرگی از قارچ های منفذی در شاخه Basidiomycota (قارچ پادشاهی). 2300 گونه شناخته شده دارای اسپوروفورهای آشکار (جسم میوه)، گاهی اوقات قارچ مانند، لایه حامل هاگ (hymenium) به شکل لوله، آبشش مانند، خشن، صاف یا پیچ خورده ظاهر می شود. بسیاری از گونه ها روی زمین یا روی چوب های در حال پوسیدگی یافت می شوند. برخی از گونه ها خوراکی هستند. برخی دیگر باعث بیماری درختان می شوند.