مردی با فروش شلوار جین زنانه جین وست یک ماشین خرید

تاریخچه ساخت شلوار جین زنانه جین وست از ماده ای به نام جین ساخته شده است. نام “جین” از نام پارچه محکمی به نام “Serge de Nîmes” گرفته شده است که در ابتدا در Nîmes فرانسه ساخته شد، بافندگان نیمز تلاش کردند تا کرک پنبه‌ای را که در شهر جنوا ایتالیا ساخته می‌شد، بازتولید کنند، اما شانسی نداشتند.

آنها با آزمون و خطا، پارچه‌ی جناغی دیگری ساختند که به جین معروف شد. منسوجات جناغی پنبه ای بود که در آن پود از زیر دو یا چند نخ تار عبور می کرد. تارهای تار به رنگ نیلی رنگ می‌شدند در حالی که نخ‌های پود سفید باقی می‌ماند که از یک طرف به جین رنگ آبی و از طرف دیگر سفید می‌داد.

جین بسیار بادوام است و به همین دلیل است که توسط افرادی استفاده می شود که به لباس هایی با دوام طولانی نیاز دارند. به همین دلیل است که توسط لوی اشتراوس و ژاکوب دبلیو دیویس برای مواد شلوار جین استفاده شد.

رنگ نیلی رنگی است که برای رنگ آمیزی جین استفاده می شود. این یک رنگ ارگانیک با رنگ آبی متمایز است. از زمان های قدیم در هندوستان که نام خود را از آنجا گرفته است، تولید و استفاده می شد.

از هند، نیل به مصر، یونان و رم وارد می شود. سایر تمدن های باستانی مانند چین، ژاپن، بین النهرین، مصر، بریتانیا، بین النهرین، پرو، ایران و آفریقا نیز از نیل برای رنگرزی استفاده می کردند. نیل در هند از گیاه Indigofera tinctoria تهیه می شد.

روی پنبه استفاده می شد زیرا ساده ترین روش رنگ آمیزی بود. تنها مشکل این بود: رنگ دوام زیادی نداشت. نیل در قرون وسطی در اروپا یک کالای تجملی نادر بود که به دلیل وظایف بالای واسطه‌های ایرانی، شامی و یونانی بود.

با کشف یک مسیر دریایی به هند، این مشکل حل شد و گیاهان نیل در حال انتقال به مستعمرات هستند. نیل ارگانیک تا زمان کشف نیل مصنوعی در اواخر قرن نوزدهم مورد استفاده قرار می گرفت. این نوع ارزان تر می شود و جایگزین آن می شود.