مردی که به تمام درختان پرتقال باغش لامپ کم مصرف 85 وات آویزان کرده است

لامپ کم مصرف 85 وات که برای روشنگری استفاده می کنیم ابزارهایی هستند که انرژی الکتریکی را به انرژی نور تبدیل می کنند. لامپ ها ابزارهایی هستند که در نتیجه گرم شدن مقاومت هنگام عبور جریان از مقاومت (رشته) داخل، شروع به درخشش می کنند.

هنگامی که دمای جریان جریان فعلی افزایش می یابد، رشته ای می شود و شروع به نور دادن به محیط اطراف خود می کند. رشته ها از فلز تنگستن ساخته شده اند که مقاومت بسیار بالایی دارد. از آنجایی که دمای ذوب تنگستن بسیار بالا است، ذوب نمی شود و نور می دهد.

بیشتر انرژی الکتریکی مصرف شده توسط لامپ به انرژی گرمایی تبدیل می شود. اما ما از بخش انرژی نور استفاده می کنیم. بنابراین راندمان لامپ ها پایین است. نوع دیگری از لامپ هایی که نور می دهند لامپ های فلورسنت هستند.

لامپ های فلورسنت هنگامی که اتم جیوه موجود در آن توسط انرژی الکتریکی برانگیخته می شود، نور ساطع می کنند. راندمان آن بالاست. نوری که توسط یک لامپ رشته ای 100 وات و یک لامپ فلورسنت 25 وات داده می شود تقریباً یکسان است.

روشنایی لامپ ها به قدرت آنها بستگی دارد. لامپ 100 وات به عنوان چراغ روشنایی استفاده می شود در حالی که لامپ 10 وات به عنوان چراغ شب استفاده می شود.

برای اینکه یک لامپ نور ساطع کند، جریان باید از آن عبور کند. برای عبور جریان از طریق لامپ، اختلاف پتانسیل بین پایانه های آن نباید صفر باشد. اگر لامپ اتصال کوتاه داشته باشد روشن نمی شود. اگر سیم رشته ای لامپ خراب باشد روشن نمی شود.

در مدار الکتریکی شکل، وقتی کلید X باز است، لامپ های K و L نور می دهند. وقتی کلید X بسته است لامپ K به دلیل اتصال کوتاه روشن نمی شود. L به روشن شدن ادامه می دهد. از آنجایی که وقتی کلید Y باز می شود ژنراتور نمی تواند جریانی به لامپ ها بدهد، هر دو لامپ روشن نمی شوند.

ما فهمیدیم که روشنایی لامپ ها با قدرت آنها نسبت مستقیم دارد. اگر لامپ ها یکسان باشند، مقاومت آنها برابر است. بنابراین، هنگام مقایسه شدت نور لامپ های یکسان، کافی است به جریان عبوری از آنها یا اختلاف پتانسیل بین انتهای آنها نگاه کنیم.

همانطور که از اینجا می توان فهمید، اگر اختلاف پتانسیل بین انتهای لامپ افزایش یابد، روشنایی آن افزایش می یابد، اگر کاهش یابد، روشنایی آن کاهش می یابد.

همانطور که در تصویر زیر به وضوح مشاهده می شود که با قرار دادن یک باتری، دو باتری و سه باتری در لامپ، چگونه روشنایی لامپ تغییر می کند. همانطور که از اینجا می توان فهمید، با افزایش اختلاف پتانسیل بین انتهای لامپ، روشنایی لامپ ها افزایش می یابد.